Blog

Wszystkie kary Google

Zestawienie obejmuje największe i najciekawsze kary, jakie wymierzono gigantowi z Mountain View. Większość z nich dotyczy złamania przepisów antymonopolowych i nadużywania swojej dominującej pozycji na rynku.

  • 2021 – Koreańska Komisja Sprawiedliwego Handlu (KFTC) nałożyła grzywnę w wysokości 207 mld wonów (tj. około 177 milionów dolarów) na koncern Alphabet Inc., do której należy Google. Przyczyną był wymóg nakładany na producentów smartfonów podpisania „umowy antyfragmentacyjnej (AFA)”, której zapisy uniemożliwiały producentom instalowanie w produktach zmodyfikowanych wersji systemu operacyjnego Android. Źródło.
  • 2021 – 102 milionów euro od Włoskiego Urzędu Antymonopolowego za nadużywanie pozycji na rynku wobec konkurentów. Głównym powodem była blokada przez Android Auto dostępu do aplikacji JuicePass (firmy Enel X) pozwalającej użytkownikom znaleźć i zarezerwować miejsce na stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Źródło.
  • 2021 – 220 milionów euro od francuskiego urzędu ds. konkurencji, za preferencyjne traktowanie swoich usług oferowanych pod marką Google Ad Manager. Francuska komisja zbadała algorytmy Google, wysnuwając wnioski, że bannery reklamowe na stronach internetowych, dawały pierwszeństwo reklamom Googla. Źródło.
  • 2021- 500 milionów euro – znów od francuskich przyjaciół, za za brak negocjacji “w dobrej wierze” z wydawcami prasy w kwestii rekompensaty finansowej wydawcom za reprodukcję ich treści. W tym przypadku z mojego punktu widzenia, kara (jak i sam przepis) jest mocno kontrowersyjna, gdyż reprodukcja treści przez Google oparta jest w głównej mierze na zasadzie cytatów. Źródło.
  • 2021 – 3 milionów rubli (41 tysięcy dolarów) od Federacji Rosyjskiej za nieprzechowywanie danych swoich obywateli na terenie kraju (jak stanowi tamtejsze prawo). Źródło.
  • 2020 – 100 milionów euro za niezgodne z tamtejszym prawem wykorzystanie plików cookie. Francuski organ właściwy do spraw ochrony danych osobowych ustalił, że każdy użytkownik, który odwiedził stronę google.fr musiał liczyć się z tym, że na jego komputerze automatycznie umieszczone zostaną pliki cookie do celów reklamowych. Nie wymagało to przy tym jakichkolwiek działań z jego strony. Źródło.
  • 2019 – ponownie wspomniany wcześniej francuski odpowiednik polskiego UODO, nałożył na Google 50 milionów euro kary za utrudnianie dostępu do informacji o zasadach przetwarzania danych. Ujmując problem szeroko – dane przekazywane przez Google swoim użytkownikom, nie były wystarczająco jasne i przejrzyste.
  • 2019 – 170 milionów dolarów od amerykańskiej Federalnej Komisji Handlu – za gromadzenie przez YouTube (należący od 2006 roku do Google) danych osobowych dzieci bez zgody ich rodziców. Źródło.
  • 2019 – 13 milionów dolarów w wyniku amerykańskich pozwów, za podsłuchiwanie otwartych sieci Wi-Fi, podczas budowania Google Street View. Google przyznało, że ich samochody “przypadkowo” zebrały około 600 gigabajtów danych z nieszyfrowanych sieci Wi-Fi w ponad 30 krajach. Kara może i na tle pozostałych bardzo skromna, ale nie mogło jej zabraknąć w zestawieniu, z uwagi na niezwykle haniebną przyczynę. Źródło.
  • 2019 – Komisja Europejska 1,49 mld euro za nadużycia na rynku reklamy internetowej. Konkurenci Google, nie mogli zamieszczać reklam w wynikach wyszukiwania na stronach gazet internetowych, blogach czy serwisach turystycznych, korzystających z wbudowanej wyszukiwarki Google’a. Źródło.
  • 2018 – 4,34 mld euro od Komisji Europejskiej, za wymuszenie na producentach urządzeń mobilnych preinstalowania aplikacji wyszukiwarki Google i przeglądarki internetowej (Chrome) jako warunek uzyskania licencji na aplikację sklepu Google’a. Wedle ustaleń komisji, Google miał wypłacił niektórym dużym producentom i operatorom sieci komórkowych korzyści finansowe za podporządkowanie się tym zasadom. Źródło.
  • 2017 – 2,4 mld euro, za algorytm Google Shopping, którego wyniki wyświetlały się zazwyczaj u góry strony, nawet jeśli były mniej zbliżone do tego, czego poszukiwał internauta. Google promował własny serwis zakupowy w wynikach wyszukiwania, pomijając wyniki konkurentów. Ten jednak w Polsce nie cieszył się popularnością, gdzie prym wiedzie Ceneo. Źródło.

Autor

Michał Słowik

Comment (1)

  1. Adam
    8 października 2021

    Przypadkowo zebrane dane z niezabezpieczonych sieci Wifi? 🤣 Ciężko ujarzmić sztuczną inteligencję…

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *